Hudson Moura

Selected Publications

 
 

edited journals - Special issues:


Trajectoires du cinema brésilien contemporain,” issue focusing on contemporary Brazilian cinema with articles from very well known Brazilian film scholars: Ismail Xavier, Consuelo Lins, Stella Senra, and others. Cinémas 22:1 (Fall 2011).


Jerusa Pires Ferreira Dossier,” a collection of 50 documents including articles, biographies, interviews, and book reviews. Articles by Jacques Migozzi, Wladimir Krisinski, J. Guinsburg, and Marlyse Meyer. Intermídias 8, Year 4 (February 2008).



articles and book chapters:


A técnica da linguagem e o exílio em Pai Patrão de Paolo e Vittorio Taviani,Lumina, Vol. 7, N.2, May 2014.


“Interculturalities in Global Cinemas: Translation, Commodities, and Genres in Contemporary Cinema.” In Permanent Transit: Discourses and Maps of the Intercultural Experience, ed. Clara Sarmento, 29-36. London: Cambridge Scholars Publishing, 2012.


“L’expérience de filmer l’entre-cultures à la première personne chez Gariné Torossian et Sandra Kogut.” In Mobilités culturelles – Cultural Mobilities, ed. Walter Moser and Pascal Gin, 269-298. Ottawa: University of Ottawa Press, 2011.


L’ascension du cinéma moderne brésilien,” Cinémas 22:1 (Fall 2011): 7-39.


Subtitling Jia Zhangke’s Films: Intermediality, Digital Technology, and the Varieties of Foreignness in Global Cinema.” In Global Media, Culture, and Identity: Theory, Cases, and Approaches, ed. Rohit Chopra and Radhika Gajjala, 188-202. London/New York: Routledge, 2011.


Great directors: Nelson Pereira dos Santos,” Senses of Cinema 60 (Fall 2011).


Sharing Bites on Global Cinema Screens: The Emergence of Snack Culture.” In Global Media Convergence and Cultural Transformation: Emerging Social Patterns and Characteristics, ed. Dal Yong Jin, 37-49. Hershey: IGI Global Publishing, 2011.


“Les glissements des images dans la géographie intermédiale de la diaspora chez Atom Egoyan,” Canadart XVII (2011) 131-143.


O Cinema Capixaba na Contramão do Cinema Nacional,” RUA, special edition Globalization and Regionalization (May 2011) 16-18.


“O cinema intercultural na era da globalização.” In Cinema, Globalização e Interculturalidade, ed. Denilson Lopes and Andréa França, 43-66. Chapecó: Argos Editora, 2010.


“O cinema da diáspora no Canadá.” In Nas Margens: Ensaios sobre teatro, cinema e meio digitais, ed. Gabriela Borges, 109-117. Lisboa: Editora Gradiva, 2010.


“L’intraductibilité des cultural studies dans les études cinématographiques francophones : le cinéma interculturel et le cinéma d’exil.” In Les 'Cultural Studies' dans les mondes francophones. (i)Précisions, imprécisions, conceptualization, ed. Boulou Ebanda de B'béri, 239-262. Ottawa: University of Ottawa Press, 2010.


Le montage interculturel et intermédial de l’identité arménienne chez les cinéastes canadiens Atom Egoyan et Gariné Torossian,” In Montage des Identités, ed. Sophie-Jan Arrien and Jean-Pierre Sirois-Trahan, 130-147. Quebec: Presses de l’Université Laval, 2008.


Les rencontres inattendues et interculturelles dans les cinémas brésilien et québécois.” In Échanges Brésil-Québec Conference. Les savoirs en mouvement, ed. Licia Soares de Souza and Jean Fisette. GIRA-UQAM, Université du Québec à Montréal and Universidade Federal da Bahia, CD-Rom, 2008.


Le cinéma émergent et ses pratiques interculturelles.” Revue du Gresec - Les enjeux de l’information et de la communication. (April 2007).


Le processus créatif du cinéma interculturel dans l’exil – les frontières de l’expérience chez Glauber Rocha, Sandra Kogut et Atom Egoyan.” Interfaces 6 (2006) 131-144.


“A sedução do cinema de gênero: O terror dramático de Walter Salles e o thriller de espionagem de Fernando Meirelles.” Sinopse - Revista de Cinema 11, Year VIII (2006) 67-78.


Glauber Rocha et l’Image-Exil de Claro.Cinémas 15:1 (2005) 81-103.


“L’entre l’image analogique et l’image électronique: Des mouvements et des passages dans l’espace de l’intermédialité.” Visio 8:1-2 (spring 2003) 353-360.









non-refereed publications


“Diversity and Regionalization in Contemporary Brazilian Cinema.” In Catalog of the 5th Brafftv – Brazilian Film and Television Festival of Toronto, 2011, p. 2.


Entrevista com Prof. Hudson Moura,” by Gabriela Borges, CIAC, Portugal, 2009.


O exílio e a morte simbólica no cinema e na literatura popular dos homens que viraram suco.” BOCC – Biblioteca Online da Comunicação, Universidade da Beira Interior, Covilhã, Portugal, 2005.


Sumergete.25_cineteca.Mexico.septiembre.2005_entrevista Walter.Carvalho_en espanol_Hudson.Moura_pp107_110.pdfSumérgete 25 Cinemateque International Forum. Conaculta and Cineteca Nacional de Mexico (September 2005) 107-110.


Walter Salles.”  Vidas Lusófonas, Lisbon, 2005.


FICTION sHORT STORY


A chegada,” Hélios, no. 3, vol. 4, Montreal, 2000, pp. 20-22.

 

Il n’est pas interdit au discours d’essayer de prendre à son compte ce qui échappe au discours.

Blanchot, Faux Pas