Hudson Moura
Hudson Moura
Selected Publications
edited journals - Special issues:
“Trajectoires du cinema brésilien contemporain,” issue focusing on contemporary Brazilian cinema with articles from very well known Brazilian film scholars: Ismail Xavier, Consuelo Lins, Stella Senra, and others. Cinémas 22:1 (Fall 2011).
“Jerusa Pires Ferreira Dossier,” a collection of 50 documents including articles, biographies, interviews, and book reviews. Articles by Jacques Migozzi, Wladimir Krisinski, J. Guinsburg, and Marlyse Meyer. Intermídias 8, Year 4 (February 2008).
articles and book chapters:
“A técnica da linguagem e o exílio em Pai Patrão de Paolo e Vittorio Taviani,” Lumina, Vol. 7, N.2, May 2014.
“Interculturalities in Global Cinemas: Translation, Commodities, and Genres in Contemporary Cinema.” In Permanent Transit: Discourses and Maps of the Intercultural Experience, ed. Clara Sarmento, 29-36. London: Cambridge Scholars Publishing, 2012.
“L’expérience de filmer l’entre-cultures à la première personne chez Gariné Torossian et Sandra Kogut.” In Mobilités culturelles – Cultural Mobilities, ed. Walter Moser and Pascal Gin, 269-298. Ottawa: University of Ottawa Press, 2011.
“L’ascension du cinéma moderne brésilien,” Cinémas 22:1 (Fall 2011): 7-39.
“Subtitling Jia Zhangke’s Films: Intermediality, Digital Technology, and the Varieties of Foreignness in Global Cinema.” In Global Media, Culture, and Identity: Theory, Cases, and Approaches, ed. Rohit Chopra and Radhika Gajjala, 188-202. London/New York: Routledge, 2011.
“Great directors: Nelson Pereira dos Santos,” Senses of Cinema 60 (Fall 2011).
“Sharing Bites on Global Cinema Screens: The Emergence of Snack Culture.” In Global Media Convergence and Cultural Transformation: Emerging Social Patterns and Characteristics, ed. Dal Yong Jin, 37-49. Hershey: IGI Global Publishing, 2011.
“Les glissements des images dans la géographie intermédiale de la diaspora chez Atom Egoyan,” Canadart XVII (2011) 131-143.
“O Cinema Capixaba na Contramão do Cinema Nacional,” RUA, special edition Globalization and Regionalization (May 2011) 16-18.
“O cinema intercultural na era da globalização.” In Cinema, Globalização e Interculturalidade, ed. Denilson Lopes and Andréa França, 43-66. Chapecó: Argos Editora, 2010.
“O cinema da diáspora no Canadá.” In Nas Margens: Ensaios sobre teatro, cinema e meio digitais, ed. Gabriela Borges, 109-117. Lisboa: Editora Gradiva, 2010.
“L’intraductibilité des cultural studies dans les études cinématographiques francophones : le cinéma interculturel et le cinéma d’exil.” In Les 'Cultural Studies' dans les mondes francophones. (i)Précisions, imprécisions, conceptualization, ed. Boulou Ebanda de B'béri, 239-262. Ottawa: University of Ottawa Press, 2010.
“Le montage interculturel et intermédial de l’identité arménienne chez les cinéastes canadiens Atom Egoyan et Gariné Torossian,” In Montage des Identités, ed. Sophie-Jan Arrien and Jean-Pierre Sirois-Trahan, 130-147. Quebec: Presses de l’Université Laval, 2008.
“Les rencontres inattendues et interculturelles dans les cinémas brésilien et québécois.” In Échanges Brésil-Québec Conference. Les savoirs en mouvement, ed. Licia Soares de Souza and Jean Fisette. GIRA-UQAM, Université du Québec à Montréal and Universidade Federal da Bahia, CD-Rom, 2008.
“Le cinéma émergent et ses pratiques interculturelles.” Revue du Gresec - Les enjeux de l’information et de la communication. (April 2007).
“Le processus créatif du cinéma interculturel dans l’exil – les frontières de l’expérience chez Glauber Rocha, Sandra Kogut et Atom Egoyan.” Interfaces 6 (2006) 131-144.
“A sedução do cinema de gênero: O terror dramático de Walter Salles e o thriller de espionagem de Fernando Meirelles.” Sinopse - Revista de Cinema 11, Year VIII (2006) 67-78.
“Glauber Rocha et l’Image-Exil de Claro.” Cinémas 15:1 (2005) 81-103.
“L’entre l’image analogique et l’image électronique: Des mouvements et des passages dans l’espace de l’intermédialité.” Visio 8:1-2 (spring 2003) 353-360.
non-refereed publications
“Diversity and Regionalization in Contemporary Brazilian Cinema.” In Catalog of the 5th Brafftv – Brazilian Film and Television Festival of Toronto, 2011, p. 2.
“Entrevista com Prof. Hudson Moura,” by Gabriela Borges, CIAC, Portugal, 2009.
“O exílio e a morte simbólica no cinema e na literatura popular dos homens que viraram suco.” BOCC – Biblioteca Online da Comunicação, Universidade da Beira Interior, Covilhã, Portugal, 2005.
“Walter Salles.” Vidas Lusófonas, Lisbon, 2005.
FICTION sHORT STORY
“A chegada,” Hélios, no. 3, vol. 4, Montreal, 2000, pp. 20-22.
Il n’est pas interdit au discours d’essayer de prendre à son compte ce qui échappe au discours.
Blanchot, Faux Pas